Vyhoření a jak mu předcházet
- 
	
webové stránky spravované Katedrou psychologie PeF UK
 - 
	
snaha pomoci vyučujícím, aby se dokázali lépe bránit vzniku vyhoření.
 - 
	
na webu najdete výstupy z projektu „Supervize – prevence učitelského vyhoření“, který realizovala katedra psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy za finanční podpory Technologické agentury ČR
 - 
	
témata dostupná na webu:
- 
		
Co je vyhoření? Jak ho poznat? Co lze dělat pro to, aby k vyhoření nedošlo?
 - 
		
Co je kolegiální sdílení, jaké jsou pro něj techniky a jaké lze očekávat výsledky?
 - 
		
Příběhy škol
 - 
		
praktické informační zdroje k tématu kolegiální sdílení v učitelství - např. kniha Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností (Když spolu vyučující mluví o práci…) nebo video Typy sdílení pohledem lektorek
 
 - 
		
 
Psychohygiena aneb jak se radovat v okamžicích (ne)radostných (dostupné i ZDE)
(Ing. Alena Lochmannová, Ph.D., MBA,  proděkanka Fakulty zdravotnických studií ZČU a  vědecko-výzkumná pracovnice Katedry záchranářství, diagnostických oborů a veřejného zdravotnictví jmenované fakulty)
- 
	
publikace , v níž na necelých 50 stranách naleznete spoustu inspirace a konkrétních technik pro každodenní psychohygienu
 - 
	
Obsah:
- 
		
Stres jako stále bdělý démon … Nebo ne?
 - 
		
Identifikace individuálních zdrojů stresu
 - 
		
Stres na vlastním těle
 - 
		
Psychohygiena jako přirozená součást naší každodennosti
 - 
		
Vybrané techniky psychohygieny: Pěstujte vděčnost / Skutečně si vychutnejte svoji kávu nebo svůj čaj / Všímejte si / Všímavý rozhovor / Dýchejte / Bilancování na konci dne / Dopřejte si každý den jen svoji dvacetiminutovku / Buďte off-line / Užijte si všímavou procházku / Dbejte na kvalitní spánek / Hospodařte se svým časem / Hýbejte se / Emoce (až) na prvním místě
 - 
		
Závěr + Seznam použitých zdrojů a doporučené rozšiřující literatury
 
 - 
		
 
- 
	
Psycholožka: Vyhořelý učitel jede na autopilota. Ani dva měsíce prázdnin nepomůžou
 - 
	
Učitelství nejde dělat bez toho, abyste se dostávali do složitých situací, vyhořelý učitel má ale jen minimum energie a těžko může být dobrý pedagog, říká psycholožka z Pedagogické fakulty Karlovy univerzity Irena Smetáčková, která se podílela na výzkumu stresu mezi českými učiteli. Ti pak trpí nespavostí i bolestmi a nejlépe by potřebovali ze školství odejít, vysvětluje. Za vyhoření ale může systémová chyba, málokdy je to selhání jednotlivců, dodává.
 
Zajímavé články k tématu
- 
	
Syndrom vyhoření u učitelů (Jak vzniká a jak se mu bránit?)
 
(Infografiky jsou z dílny Nevypusť duši)